Zmiany w Ustawie o własności lokali
Przypominamy, iż od stycznia 2020 roku obowiązują zmienione zapisy Ustawy o własności lokali, a od nowego 2022 roku nie ma już zastosowania okres przejściowy na powołanie Zarządu Wspólnoty.
Jeżeli Wspólnota uznana jest w świetle regulacji prawnych za „dużą”, ma obowiązek powołania Zarządu, prowadzenia pełnej księgowości i składania rocznych sprawozdań finansowych do Urzędu Skarbowego.
Najistotniejszą zmianą dla dotychczasowych “małych” Wspólnot jest sposób podejmowania czynności przekraczających zwykły Zarząd, gdzie nie jest już wymagana jednomyślności wszystkich członków Wspólnoty.
Przypominamy, iż zgodnie ze zmienionym art. 19 Ustawy o własności lokali, jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż 3, do Zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności (w poprzednim stanie prawnym – 7 lokali).