logo lukarna
Aktualności

Co zrobić jeśli w Twoim mieszkaniu zabrakło prądu, wody lub gazu?

24 marca, 2023

Brak prądu, wody lub gazu – sprawdź, co mogłoby być tego przyczyną. Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, które pozwolą Ci ocenić sytuację. 

Instrukcja w przypadku braku PRĄDU

  • Sprawdź, czy Twoi sąsiedzi również nie mają prądu oraz, czy na stronie dystrybutora energii nie widnieją informacje o lokalnej awarii lub o planowanych przerwach w dostawie (Tauron – informacje o wyłączeniach).
  • Upewnij się, czy przyczyną braku prądu nie są bezpieczniki lub wyłączniki. Jeśli bezpieczniki w Twoim mieszkaniu wyglądają na nieuszkodzone, udaj się na korytarz i sprawdź wyłączniki. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, poproś kogoś o pomoc lub skontaktuj się z lokalnym elektromonterem. 
  • W razie wystąpienia przerwy w dostawie energii wyłącz wszystkie urządzenia elektryczne, które były w użyciu przed zaistniałą awarią.
  • Uzbrój się w cierpliwość. Niektóre awarie nie są poważne i prąd włączany jest bardzo szybko, ale niektóre mogą potrwać nawet kilka godzin lub dłużej. 
  • Jeśli na stronie dystrybutora nie widnieje komunikat o przerwach w dostawie energii, a bezpieczniki i wyłączniki prądu są bez zarzutu, zadzwoń do administratora, który obsługuje Twoją wspólnotę. 

Instrukcja w przypadku braku WODY

  • Sprawdź, czy Twoi sąsiedzi również nie mają wody oraz, czy na stronie dostawcy nie widnieją informacje o lokalnej awarii lub o planowanych przerwach w dostawie (Wodociągi krakowskie – informacje o wyłączeniach).
  • Jeśli na stronie dostawcy nie widnieją żadne komunikaty, skontaktuj się z nim i zgłoś problem. Powinien udzielić Ci informacji o przyczynach awarii oraz o szacunkowym czasie jej naprawy. 
  • Przekonaj się, czy brak wody nie wynika z przypadkowego zakręcenia zaworu przez sąsiada remontującego swoje mieszkanie. W tym celu zajrzyj do skrzynki umieszczonej na korytarzu i skontroluj zawory.
  • Upewnij się, czy przerwa w dostawie wody nie jest spowodowana problemem wewnętrznym – na przykład zepsutym kranem. Jeśli tak, spróbuj go naprawić lub skontaktuj się z hydraulikiem bądź administratorem. 

Instrukcja w przypadku awarii INSTALACJI GAZOWEJ

  • Sprawdź, czy Twoi sąsiedzi również nie mają gazu oraz, czy na stronie dostawcy nie widnieją informacje o lokalnej awarii lub o planowanych przerwach w dostawie (Polska Spółka Gazownictwa – informacje o wyłączeniach).
  • W przypadku wyczuwalnego zapachu gazu natychmiast opuść mieszkanie i skontaktuj się z dostawcą lub z numerem alarmowym – 112 lub 992. Nie podejmuj żadnych działań takich jak włączanie światła, uruchamianie urządzeń elektrycznych czy palenie papierosów. 
  • Jeśli awaria jest spowodowana problemem wewnętrznym – na przykład zepsutą kuchenką gazową – spróbuj ją naprawić lub skontaktuj się z serwisem technicznym. 
  • W razie wystąpienia awarii zachowaj szczególną ostrożność. Aby uniknąć ewentualnego wybuchu lub pożaru, nie korzystaj z urządzeń gazowych takich jak piecyk.
  • Jeśli będziesz mieć wątpliwość co do stanu instalacji gazowej, skontaktuj się z firmą gazową, certyfikowanym specjalistą lub administratorem wspólnoty. 
crossmenuarrow-leftarrow-right