Aktualności
Co zrobić jeśli w Twoim mieszkaniu zabrakło prądu, wody lub gazu?
24 marca, 2023
Brak prądu, wody lub gazu – sprawdź, co mogłoby być tego przyczyną. Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, które pozwolą Ci ocenić sytuację.
Instrukcja w przypadku braku PRĄDU
- Sprawdź, czy Twoi sąsiedzi również nie mają prądu oraz, czy na stronie dystrybutora energii nie widnieją informacje o lokalnej awarii lub o planowanych przerwach w dostawie (Tauron – informacje o wyłączeniach).
- Upewnij się, czy przyczyną braku prądu nie są bezpieczniki lub wyłączniki. Jeśli bezpieczniki w Twoim mieszkaniu wyglądają na nieuszkodzone, udaj się na korytarz i sprawdź wyłączniki. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, poproś kogoś o pomoc lub skontaktuj się z lokalnym elektromonterem.
- W razie wystąpienia przerwy w dostawie energii wyłącz wszystkie urządzenia elektryczne, które były w użyciu przed zaistniałą awarią.
- Uzbrój się w cierpliwość. Niektóre awarie nie są poważne i prąd włączany jest bardzo szybko, ale niektóre mogą potrwać nawet kilka godzin lub dłużej.
- Jeśli na stronie dystrybutora nie widnieje komunikat o przerwach w dostawie energii, a bezpieczniki i wyłączniki prądu są bez zarzutu, zadzwoń do administratora, który obsługuje Twoją wspólnotę.
Instrukcja w przypadku braku WODY
- Sprawdź, czy Twoi sąsiedzi również nie mają wody oraz, czy na stronie dostawcy nie widnieją informacje o lokalnej awarii lub o planowanych przerwach w dostawie (Wodociągi krakowskie – informacje o wyłączeniach).
- Jeśli na stronie dostawcy nie widnieją żadne komunikaty, skontaktuj się z nim i zgłoś problem. Powinien udzielić Ci informacji o przyczynach awarii oraz o szacunkowym czasie jej naprawy.
- Przekonaj się, czy brak wody nie wynika z przypadkowego zakręcenia zaworu przez sąsiada remontującego swoje mieszkanie. W tym celu zajrzyj do skrzynki umieszczonej na korytarzu i skontroluj zawory.
- Upewnij się, czy przerwa w dostawie wody nie jest spowodowana problemem wewnętrznym – na przykład zepsutym kranem. Jeśli tak, spróbuj go naprawić lub skontaktuj się z hydraulikiem bądź administratorem.
Instrukcja w przypadku awarii INSTALACJI GAZOWEJ
- Sprawdź, czy Twoi sąsiedzi również nie mają gazu oraz, czy na stronie dostawcy nie widnieją informacje o lokalnej awarii lub o planowanych przerwach w dostawie (Polska Spółka Gazownictwa – informacje o wyłączeniach).
- W przypadku wyczuwalnego zapachu gazu natychmiast opuść mieszkanie i skontaktuj się z dostawcą lub z numerem alarmowym – 112 lub 992. Nie podejmuj żadnych działań takich jak włączanie światła, uruchamianie urządzeń elektrycznych czy palenie papierosów.
- Jeśli awaria jest spowodowana problemem wewnętrznym – na przykład zepsutą kuchenką gazową – spróbuj ją naprawić lub skontaktuj się z serwisem technicznym.
- W razie wystąpienia awarii zachowaj szczególną ostrożność. Aby uniknąć ewentualnego wybuchu lub pożaru, nie korzystaj z urządzeń gazowych takich jak piecyk.
- Jeśli będziesz mieć wątpliwość co do stanu instalacji gazowej, skontaktuj się z firmą gazową, certyfikowanym specjalistą lub administratorem wspólnoty.