Za bieżącą obsługę wspólnoty mieszkaniowej odpowiedzialny jest Zarząd, Zarządca oraz Administrator. Zarządca nieruchomości czuwa nad wszystkimi sprawami dotyczącymi budynku, gdyż zarządzanie to podejmowanie decyzji i dokonywanie czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością, dlatego obowiązki zarządcy/zarządu koncentrują się wokół: właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości, bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości, właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów prawa energetycznego, bieżącego administrowania nieruchomością oraz utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym, zgodnie z jej przeznaczeniem.

Zarząd lub zarządca zobowiązany jest m.in. do:

  • realizowania bieżących spraw związanych z nieruchomością;
  • podpisywania umów z firmami zewnętrznymi na dostawę mediów;
  • organizacji i nadzoru nad prowadzonymi remontami;
  • zwoływania zebrań i organizowania głosowań;
  • informowania mieszkańców o przebiegu działalności;
  • pilnowania porządku domowego;
  • dbania o przeprowadzanie regularnych kontroli przez straż pożarną;
  • utrzymywania nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym;
  • zorganizowania firmy sprzątającej i odśnieżającej teren wspólnoty